Relacje » Na Górę Jana Pawła 2, 10 kwietnia 2010

W cieniu tragedii odbyła się wycieczka właściwie pielgrzymka na Góre Jana Pawła II w Pelplinie. W tym dniu wycieczka ta była nie tylko oddaniem hołdu Papieżowi , ale także tym co zgineli w tej wielkiej tragedii pod Smoleńskiem w tym prezydentowi Lechowi Kaczyńskiemu i jego żonie Marii. O tragedii dowiedziałem się zanim jeszcze opuściłem Chełm , jednak na odwołanie wycieczki już było za późno.
Na dworcu głównym czekał już na mnie Piotr. Po krótkiej naradzie z dworca ścieżką rowerową ruszyliśmy w stronę Urzędu Wojewódzkiego , gdzie swój początek bierze Rowerowy Szlak Motławski , którym to udaliśmy się do Tczewa. Szlak ten jest w większości szosowy , więc droga do Tczewa to czysty lajcik , a jedyny krótki postój był przy sklepie w Suchym Dębie , a od Krzywego Koła zaczeło boleć mnie kolano. Z tym bólem zmagałem się do końca wycieczki.
W Tczewie planowaliśmy krótki postój nad Wisłą , gdyż tam przebiega Szlak Grzymisławia , na który tu się przesiedliśmy. Pech jednak chciał że droga którą przebiega szlak była rozkopana i musielismy przejechać całe miasto , a postój zrobilismy sobie na Rynku.
Z Rynku udaliśmy się nad Wisłę gdzie odnajdujemy szlak. Prowadzi on tu ścieżką rowerową przy samej Wiśle a następnie bocznymi uliczkami wyprowadza nas z miasta. Zaraz za Tczewem przekonujemy się że Szlak Grzymisławia łatwy nie będzie. Do Śliwin dziurawa polna droga , a między Śliwinami a Gniszewem dość ostry podjazd. Wysiłek wynagradza nam piękny mimo lekkej mgły widok na okolicę. W Gniszewie przecinamy drogę nr 22 i dalej polną drogą podążamy do wsi Wielgłowy, gdzie wjeżdżamy na drogę nr 230 , którą jedziemy do miejscowości Brzuśce , gdzie szlak odbija w prawo na lokalną asfaltową drogę , by przed Waćmierzem pożegnać się z asfaltem i odbić w lewo w leśną polną drogę. Przez las pedałujemy aż do Rajków , by na końcu lasu spotkać samotny tajemniczy grób , prawdopodobnie jakiegoś żołnierza. Odcinek do Rajków był dość ciężki. Pojawiały się tam dość spore podjazdy i grząske piachy. W Rajkowach szlak ponownie doprowadza nas do drogi nr. 230 i szosą już do Pelplina. Szlak Grzymisławia biegnie dalej , ale Pelplin to nasz cel.
Zanim dotarliśmy na Górę Jana Pawła II zrobiliśmy sobie fotki przy katedrze , a potem ścieżką rowerową pojechaliśmy do miejscowej pizzeri zatankować nasze żołądki. Z Centrum podążyliśmy już na Góre. Stojący na niej krzyż jest pamiątką po mszy świętej , którą Papież odprawił w 1999 r i zarazem fragmentem ołtarza , którego pozostała część znajduje się w Sierakowicach. Na Górze nie spędziliśmy dużo czasu , gdyż tam okropnie wiało. Po zrobieniu paru fotek ruszyliśmy w kierunku Trzcińska , gdzie mam rodzinny dom . Z Góry ruszyliśmy nie otwartą jeszcze obwodnicą Pelplina , przy której prowadzi ciąg pieszo-rowerowy. Na pierwszym rondzie skręciliśmy w lewo na szosę w kierunku Klonówki. Jadąc tam mijamy autostradę. W Klonówce odbijamy w lewo w kierunku Rywałdu , co jakiś czas mijając znaki tajemniczego niebieskiego szlaku pieszego. W Rywałdzie żegnamy się z szosą i polną drogą jedziemy do Szpęgawska. Właśnie w tutejszych lasach hitlerowcy rozstrzelali wielu okolicznych mieszkańców. Tragedię tę upamiętniają masowe groby pomordowanych i pamiątkowa tablica.
Ze Szpęgawska przez lasy podążamy do Ciecholew a potem już prosto do Trzcińska, gdzie zostaliśmy na noc robiąc dziś 96 km. Do Gdańska wróciliśmy na drugi dzień późnym popołudniem
Trasa
Gdańsk – Olszynka – Wiślina – Grabiny Zameczek – Suchy Dąb – Krzywe Koło – Koźliny – Tczew – Śliwiny – Gniszewo – Wielgłowy- Brzuśce – Waćmierz – Rajkowy – Pelplin 73km

Dojazd do Trzcińska

Pelplin – Klonówka – Rywałd – Szpęgawsk- Ciecholewy – Trzcińsk 23km

Dodane 12 kwietnia 2010, 14:16 przez WOJT

« poprzednie | pokaz ≡ | następne »Fotorelacja uczestnika WOJT

Phantom, 13 kwietnia 2010, 1:11
Tajemniczy szlak niebieski to pieszy "Szlak Wierzycy"
Janek, 13 kwietnia 2010, 7:44
"Tajemniczy szlak niebieski" , tak brzmi zdecydowanie lepiej !!!